Поезията на съвременния босненски поет Драшко Сикимич излиза за пръв път на български език от издателство Егро.

Драшко Сикимич е роден през 1984 г. в гр. Любине, Босна и Херцеговина, където живее и до днес. За времето на войната при разпада на бивша Югославия не е напускал родния си град. До момента има три стихосбирки: „Хартиени топчета“, „Драскотини“ и „Костите ми хапят“. Автор е и на два романа.

За творчеството си казва, че думите му идват лесно, защото е изпълнен с въодушевление от самия факт, че пише. Нужно е да забравиш, че си писател, за да си истински такъв, продължава Сикимич. Става популярен, след като негова позната споделя негово стихотворение от първата му поетична книга в социалните мрежи. За часове получава две хиляди харесвания. Сикимич добавя, че това, което наричаме стил, е просто музика, която сме в състояние да чуем. Мисли, че поне веднъж е уловил щастието, но това се е случило прекалено бързо, за да се запише и изгледа наново.

Избраните стихове на Сикимич излизат на български под заглавието „Драскотини“. Преводачката Калина Йорданова, която също е психотерапевт, е отличена с награда са превод на романа „Хищни нокти“ на сръбския писател Марко Видойкович през 2010 г. Преводачът Цветозар Цаков е журналист и писател, чийто дебют „Винилови души“ тази година получи литературната награда „Южна пролет“.

 

Призори

 

Имахме работна среща:

страховете, сънищата ми и аз,

такъв, какъвто на другите се представях

и сам желаех да се видя.

Никой никому

не вярваше

и никога не би повярвал,

ако по прозореца не заигра зората –

прикотка умовете ни навън,

облече ги в цвърчащи птици

и полъх на вятър;

прободе страховете ми с лъчи,

а от сънищата взе смута.

Какво ли

не се случва

призори?

 

Тя трябва да е вечна 

 

Вчера ходих на църква.

Исус ми каза, че ревнува

от религията, която посветих на теб.

Оплака се Исус,

че него никой толкова не е обичал,

а ужким го обичат

милиони хора.

И им се присмя Исус –

на пренебрежимо малкото внимание,

и на молитвите,

и ме попита: че кой се моли, ако обича?

После добави сам:

Мен, Исуса, ме държат единствено на кръста,

а ти нея си приковал

към всяка своя мисъл;

без кръв и мъки я разпъваш

толкова блестяща,

от нея заличаваш всеки белег на страдание

и грозота в живота.

Разпъваш я по невъзможни начини.

Рушиш преградите около нея.

Изпепеляваш злобата, преди да я докосне.

Времето притихваш, когато отминава:

„шшт“, сгълчаваш го,

„за теб тя не бива да научи,

тя трябва да е вечна“.

Ти толкова си вярвал в нея

за един-единствен ден,

колкото човечеството в мен

за две хилядолетия.

***

Какво знам за поезията?

Абсолютно нищо.

Но знам за стиховете.

Знам, че стиховете са любов

и че писането е като секса;

защото чувството, след като свършиш

с писането на последния куплет,

е същото като мигoвете след оргазма:

струва ти се,

че никога повече няма да хванеш

молив в ръката,

а мъртвилото е много по-силно

и трае с дни,

защото умът се пълни по-бавно

от тялото;

и се питаш:

ще мога ли някога отново да пиша?

А след хубаво стихотворение

само слушам музика

и спя с дни.

Веднъж така

написах накуп три стиха

и замалко да умра.

О, да, много по-лесно е да обичаш!

 

Рибите не вярват в Бог 

 

Стоях си като рекордьор по стоене

и за Луната си записвах данни.

Какво правиш, капитане,

минувач зад ухото ми подхвърли.

Ето ме, наливам се,

засякох го набързо:

подквасен съм за втора вечер.

Човекът се обърна и изчезна изумен.

Все едно не виждаш,

че към сметката за тока ще ни включат и Луната,

подире му го скастрих,

сякаш беше провинен.

Познавам го:

той е от онези хора, които с риба постят,

защото чули са,

че рибите не вярват в Бога;

а трикът им в това е, че знаят как

с един замах да й извадят всички кости.

 

Раждания

 

За пръв път се родих,

когато се родих

и нищо не знаех;

плаках

и тежах четири кила и двеста

и дълъг бях четиридесет и шест.

За втори път се родих,

когато срещнах нея

и нищо не знаех;

смеех се,

бях на двадесет и седем

и можех изправен

да сменя крушка.

За трети път се родих,

когато тя се роди,

тежеше колкото…

колкото самун хляб!

Смях се

и плаках,

дълга беше петдесет и два

и можех изправен

да я вдигна и да докосна небето.

 

Без сценарий

 

Ти си филмов кадър, в който искам да нахлуя,

ролята ти толкова ще ми хареса,

че режисьорите безпомощно ръце ще вдигнат

и камерите сами ще затанцуват покрай нас.

 

Искам да съм твой любовник без сценарий,

а на този филм откраднат име ще дадем накрая,

но боя се, че кадрите със теб

и на загасени светлини не биха спрели.

Facebook Twitter Google+

0 Коментара