Първата жена в живота на всеки е майката, разкажи за Рада Москова…

Аз й дължа много. Тя е човекът, на когото най-вече се доверявам за всичко. Тя ми дава съвети и за сценариите, и за режисурата.

Твой ярък детски спомен?

Един ден като дете се загубих в тълпата на пазара „Римската стена” и се ужасих, че ми е свършен животът. Тогава майка ми работеше като дежурен лекар на представленията в Младежкия театър, тя ме въведе зад кулисите. Миризмата на дърво, на прах, на туткал, лепила и реквизит ми е любимата миризма. Ще помня винаги тайните входове – да потънеш в ламперията на коридора, да изчезнеш по един лабиринт и да се озовеш зад сцената. Реквизиторката ми даваше да държа мечове, пушки… за едно дете това беше невъобразимо изживяване. Аз от малък знаех скелета на тялото Театър.

Спомняш ли си първото влюбване, каква беше първата ти представа за жените?

Това са мои лични неща и няма да ги споделям с никого.

Принципно те питам за ролята на първата среща с любовта… какво научи за себе си?

Аз винаги съм впечатлявал с хумор. Достатъчно съм красив и мъжествен. Стивън Спилбърг в последния момент избра Харисън Форд за ролята на Индиана Джоунс. Бяхме заедно с Харисън на кастинг и това, което надделя, е, че той говореше американски английски без акцент. При мен на по-дългите изречения ми проличаваше акцентът. И до днес Спилбърг ми се извинява: „Разбрах, че съм сгрешил, но късно.”

С какво може да те покори една жена?

Не ме вълнува тя с какво може да ме покори, а с какво аз нея.

И с какво?

С красота и мъжественост, с това, с което спечелих Спилбърг.

Коя жена според теб може да се нарече истинска и въплъщава в себе си женствеността?

Това е добрата жена. Има едно меню от унгарски ресторант, нарича се „Добра жена” – леко е люта гозбата, но се изяжда, защото след като си я поръчал, не може да се откажеш по средата.

Кои актриси харесваш?

Това са Тони Къртис и Джак Лемън в „Някои го предпочитат горещо” – там те и двамата играят женски роли. Младите не са гледали този филм.

И все пак жени актриси, които са те впечатлили, сериозно?

Какво по-сериозно от това?! Жени актриси няма добри, каквито режисьорът ги направи – това е. Има една, нарича се Джулиета Мазина. В началото много добра беше Джесика Ланг, както и Мерил Стрийп в някои филми. Сещам се и за Ина Чурикова – изключителна актриса.

Кое е по-съществено за една жена – да бъде добра актриса в живота или да бъде удобно допълнение към мъжа?

За една жена аз не мога да кажа кое е най-съществено. За мен е най-съществено жена ми да ме обича и да ме търпи с всичките гадни навици. Т.е. да изчезвам с колата и да й се обаждам от Силистра на обяд, защото карам бързо.

Какви типично мъжки черти привличат жените?

Глупостта, агресивността, орангутанността и беемвеността.

Кога една жена е умна?

Когато е грозна.

Не си ли срещал красота и ум в една жена?

Рядко.

Познаваш ли такива красиви и умни едновременно?

Няма да им споменавам имената, защото другите красиви и глупави ще се обидят. Защото съм ги лъгал, че са красиви и умни.

Лъжата помага ли на една жена да спечели нечие мъжко сърце?

Лъжата помага за всичко. И в медицината, и в литературата, и в живота. Нашите рецептори реагират лъжовно – ние виждаме отдалечения предмет като по-малък, той ни лъже – когато отидем до него, виждаме, че е по-голям. Живеем сред лъжа. Киното например е огромна лъжа – двуизмерно виждаме триизмерното. Живописта също е лъжа, въпреки че „великият Джото въвежда за първи път перспективата в живописта” (това беше казано на италиански – б. а.) , т.е. за първи път създава пространствеността в една двуизмерна плоскост.

В изкуството жената често е представяна като муза и вдъхновителка, защо?

Защото много псевдомъже се занимават с изкуство. И любовчии мераклии. И много хомосексуалисти, за да не признаят, че са такива, изкарват жената своя муза. Няма жена-муза в изкуството, има мъже, които са посветили част от творчеството си на някоя жена.

Как тогава си обясняваш, че Модилиани прави толкова женски портрети?

В този грозен град Ливорно, където е роден Модилиани, какво друго да прави! Аз познавам доста добре тази страна, живял съм една година там. Може човекът от скука и за да компенсира грозотата наоколо, да рисува женски портрети. За сексуалната му ориентираност нищо не знам. Всъщност само очите на моделите на Модилиани са интересни, останалото е плоско като тая стена.

В киното коя жена те е впечатлила с красотата си все пак?

Не че Мерил Стрийп е най-голямата красавица, но в „Изборът на Софи” ме впечатли с невероятната си мощ, женственост и красива игра. И също Ина Чурикова във всички филми на Глеб Памфилов.

А красивите жени в нашето кино?

Голямата Невена Коканова, Бог да я прости. И Катя Паскалева. Изключително много ги ценя и двете – красиви и талантливи.

От по-младите?

Не искам да бъда в ролята на някакъв съдник. Нека чрез работата си да показвам кой съм и какво харесвам. Кой съм аз, че да давам оценки?

С какво те спечели Мая?

Готви добре. Слага чубрица от клон – аз много обичам. Мая също така обича и да мие чиниите след това, без подканяне.

А ти си мъж деребей?

Много обичам и това в нея, че след като си забрави текста, може да си измисля друг, който не отстъпва на забравения. Друго аз няма какво да говоря за нея. Други да говорят за нея. Може да питаш майка й, ще ти дам телефона й.

Нещо гальовно няма ли кажеш за жена си?!

Хубави деца ражда. И ме понася, което е върховно изпитание.

Къде би завел тази прекрасна жена и актриса?

Тя много мечтае да види Индия. Аз не искам, но ще се жертвам да я заведа там.

А ти защо не искаш?

Не, не обичам кобри.

А ти къде искаш да отидеш и тя няма да ти откаже?

Аз бих направил едно пресичане на Америка като Джек Керуак – описал е трасето от Ню Йорк до Лос Анджелис през Денвър. На автостоп.

Кажи кога една жена би имала успех сред мъжете?

Когато я няма сред тях. Тогава тя е мечтана.

Ти изживяваш ли се като мъж-мечтател?

Да. Но реализираната мечта е нещо ужасяващо.

Защо?

Ето, мечтаех да дам интервю за „Жената днес”, а сега виждам колко ужасно се чувствам, тъй като не знаех въпросите предварително. Исках да отида в Ню Йорк, бях за няколко дни, видях го и се разочаровах.

Какво те разочарова там?

Сенчестите улици и това, че хората страшно се правят, че обичат града си – само играят. И праволинейността на доста от хората, които срещнах. И липсата на елементарна информация. Не че ние сме цвете за мирисане.

Как си обясняваш популярното твърдение, че българката била най-красивата жена?

Българката е изключително красива. Може би най-красивата. И даже чужденците го твърдят, че и чужденките.

На какво се дължи това?

На дебелащината и грозотата на българите и оттам българките изпъкват на този фон.

Имаш ли наблюдение за мисленето на съвременния човек, не е ли твърде много ориентирано към материалната страна на живота?

Да, а и компютърът му дава набързо всичко, смляно. Човек влиза в интернет и разбира кой е Самуел Лангхорн Клеменс. Кой е той?

Един американец, известен повече с псевдонима си Марк Твен.

Добре, тук имаш 6. И така аз много пъти съм казвал, че когато Дитрих Букстехуд е свирил на орган в църква в един германски град, големият Бах – най-великият композитор на човечеството – е изминал 70 км, за да го чуе. Не е натиснал play на касетофона си. Консуматорът натиска копчето или си пуска mp3-ката и си слуша всичко. А великият е велик, защото изминава 70 километра пеша. Говоря за Йохан Себастиан Бах, който отива да чуе един изпълнител на орган, който във всяко отношение е под него като музикант.

Май вече имаме и доста стандартно разбиране за романтика, твоето какво е?

Нямам вече разбиране за романтика. Светът е пазар и всичко се купува – приятелство, ентусиазъм… Светът не е кръгъл, а е едно голямо околовръстно шосе с проститутки.

Срещал ли си човешка общност, която е далеч от това, което току-що описа?

Може някъде да съществува, не знам, все по-малка става тази възможност. Мисля, че все още в нашия театър „Улицата” има нещо подобно. Навсякъде другаде са хора, които ходят да си запълнят работното време и да си вземат заплатата.

Преди повече от 10 години беше много обнадежден, че ерата на Водолея ще промени човешките взаимоотношения към по-добро.

Тя тепърва започва. Може би по-светлите времена ще са след нас.

Оптимист ли си за по-младите генерации?

Синът ми ме изненадва. Едно много хубаво хрумване ми даде за финала на филма ми „Жената от дъното на салона”. Но децата са съвсем различни. Трябва ми преводач, за да общувам с тях. Много от тях са нелюбознателни, всичко им е лесно. Ужасяващо беше, че на панорамата на титаничния гений, „вулкана” на киното на XX век – Федерико Фелини, салоните бяха полупразни. Младите кандидат-кинаджии и режисьори ги нямаше. А пуснаха грандиозни филми. Аз, ако съм на мястото на техните преподаватели, изключвам всички и ги пращам една година да работят на полето, да вадят картофи и да орат, и след това да кандидатстват наново: наизуст всеки кадър от филмите на този човек.

Защо темата за любовта е една от най-експлоатираните в изкуството?

По-скоро мога да говоря за любовта към човека. Човеколюбието. Това е ранният Менцел, такива са неговите първи невероятни филми – „Строго охранявани влакове” и „Чучулиги на конец”, в който от всеки кадър блика обичта му към човека, любовта му към себеподобния те облъчва и те кара и ти да обичаш.

А за любовта между мъжа и жената какво би споменал?

Пак със заглавие ще ти отговоря – „Любовта на русокосата” на Милош Форман. Въобще чешкото кино, но в Чехия, преди творците да отидат в Америка. Това е филм за любовта на жената, несподелената любов. Мен ме вълнува несподелената любов. Споделената любов е като желание за дрямка след хранене.

Защо по-привлекателна за разказване е нещастната любов със сюжет ала Ромео и Жулиета?

Защото умелият крадец на древни легенди и митове Уилям Шекспир е успял изкусно да римува кражбата си. А иначе – защото щастливата любов е скучна.

Кога мъжът изневерява?

Аз изневерявам с кроасани, с хубави ресторантски порции и биричка, а в същото време заблуждавам Мая, че отслабвам.

Съжителство с брак или без брак е по-удачната форма?

С брак и без брак – това мен не ме вълнува и е едно и също. Бракът е измислен като икономическа заплаха. Както глобите за боклук и за неправилно паркиране. И докато спиш с жена си, можеш да й изневеряваш, дори и да останеш формално верен. Ако пък спиш с друга, може да не й изневеряваш – това са толкова объркани и сложни неща… но не съм сексолог. Аз просто съм най-добрият български режисьор. Не български, европейски, исках да кажа. Не, не, световен, обърках се.

В момента поставяш свой текст, използвайки мотиви от италианската комедия дел’арте, какво ще представлява този спектакъл?

Това е комедия на изкуствата или комедия от изкуствата, т.е. правим си майтап с изкуството като цяло. Има ли полза от изкуството?

Има ли?

Не. То не е могло да промени човека. Само човекът е променял изкуството. От лошо към по-лошо.

Тогава ти защо се занимаваш с изкуство?

Защото това е единственият начин да живея. Аз го правя, за да разнообразявам хората. Да правя по-весели някои мигове от техния живот. Не на артистите – тях ги измъчвам. Става дума за публиката.

Какво пожелание би отправил към жените или по-скоро какво би ги посъветвал?

Да ни прощават. Грубостта, сантименталността, надменността, плашливостта. Във филма „Аз съм един голям лъжец” Фелини казва, че жената е един въпрос към мъжа, зададен му от Господ преди стотици хиляди години, на който мъжът още не може да отговори. И затова се стреми към нея – за да намери отговор.

Ролята на любовта в това търсене на отговор?

Любовта е и етика, и дух, и тяло, и всичко – много сложна съвкупност. В книгата „Жул и Жим” имаше нещо великолепно казано – много по-красиво е да съзерцаваш една жена, отколкото да я притежаваш. Притежанието винаги е разочарование.

Каква е „поуката”?

Без жени не можем, защото няма да ни има без тях. И като начало, и като край. Трябва да има кой да ни роди и кой да ни изпрати.

 

Facebook Twitter Google+

0 Коментара