Имах огромното щастие да присъствам на сватба в Източните Родопи и празненството беше като извадено от приказка – три дни яли, пили и се веселили.

14081030_1525822284110414_601262938_n

По мюсюлмански обичай, вечерта преди сватбата се прави къна геджеси, или така наречената къна вечер. Това е момински ритуал, в който бъдещата булка се прощава със своите най-верни другарки. На празненството присъстват само жени, пременени в най-хубавите си одежди. Бъдещата булка се облича в специална носия от копринен сатен в ярък цвят – син, червен, зелен или лилав. Забражда се с червена кърпа от тънък креп с дантела и пайети. На краката си тя носи ръчно бродирани терлици с пъстри цветя и фигури.

14101904_1525822214110421_1762242133_n

Вечерта започва с песни и танци.

През това време къната, с която момичетата ще къносат ръцете на булката, се омесва в специално украсен съд със запалена свещ по средата. Пищно декорираният с цветя и панделки съд започва да се подава от ръка на ръка, докато момичетата танцуват в кръг около булката. Първо бавно се къносват пръстите на булката, а след това се рисуват два големи кръга на дланите й. В миналото ръцете й са се увивали в тютюневи листа и са се бинтовали. Сега върху изрисуваните длани се поставят специално изработени бели рози от сатен и дантела, а ръцете се поставят в яркочервени украсени торбички.

14138430_1525822307443745_1477872505_n

Сред християните в Източните Родопи къната вечер е задължителна традиция, която е запазила само името си и е обвързана със съвсем различни ритуали. Ръцете на бъдещата булка не се къносват, а на празненството в дома й присъстват всичките й роднини и приятели. Това е вечер, изпълнена с веселие и забавни ритуали, в която

магарето на бъдещия жених изпълнява голяма роля –

то трябва да бъде вкарано в дома на булката, въпреки упоритите борби и категоричен отказ от страна на роднините на момичето.

14089376_1525822317443744_626730832_n

На тази вечер всички от гостите се обличат в традиционни родопски носии и обуват ръчно бродирани терлици. Задължение на бъдещия младоженец е да донесе най-хубавата носия на бъдещата си съпруга, да й подари букет от здравец и да я накичи с китка в косите. Всички тръпнат в очакване на бъдещия жених и неговите роднини и приятели, които ще се появят с тъпани, гайди и гърмежи, защото те ще се опитат да откраднат булката. Най-възрастните жени в къщата имат грижата за трапезата и я отрупват с традиционни ястия – пататник, клин и сармички.

14088928_1525822224110420_466423017_n

С пристигането на младоженеца и роднините му, предвождани от първия превърник, пред дома на булката се извиват тежки родопски хора под звуците на тъпани и гайди, а мъжете започват да се ,,запинат”. Момчетата от страната на булката не позволяват на приятелите и роднините на момчето да вкарат магарето в дома на момичето и да я откраднат.

14088974_1525822287443747_406020570_n

След упорита борба и шеги магарето се вкарва в двора на булката,

а бъдещите младоженци влизат в къщата, заедно с първия превърник – брата на младоженеца. Той  трябва да влезе преди всички, а след това кумовете, родителите им, кръстниците.

14088709_1525822280777081_1696995661_n

След като се почерпят с вино, булката дарява първия превърник – бъдещия си девер, с красиви хавлиени кърпи и чевре. Чеврето е специална бродирана кърпа със сърма, която е семейна реликва. Тази кърпа се предава от поколение на поколение и бабите и майката на булката са извеждани от домовете им с нея. Докато булката облича донесената й носия, а бъдещият й съпруг я закичва с китка, долу на двора се краде. На къна вечер е позволено да се открадне всичко с изключение на саксии с пръст. Така че след като магарето е вкарано в дома на булката, нейните приятели и роднини се опитват да откраднат самара му, докато приятелите на младоженеца крадат всичко, което им попадне пред очите. Откраднатото се носи в бъдещия дом на младоженците и повече не се връща. В нашия случай,

приборите и подносите по масите намаляха драстично.

14081431_1525822347443741_1613262366_n

След като отново слязат на двора, за да изпратят превърниците, младоженецът се опитва да открадне булката, качвайки я на магарето. Нейните роднини и приятели започват отново да се ,,запинат” и след като си приберат обратно момичето, подаряват на младоженеца възглавница, с която той ще може да спи тази вечер, за да не му е тъжно за булката. Когато превърниците си тръгват, на младоженците се дава метален поднос или тава и дилаф – метален прът. Булката изсипва стотинки върху тавата, а младоженецът удряйки с дилафа по дъното на металния поднос, ги разпръсква над главите на гостите. Този ритуал се изпълнява, за да не бъдат бъдещите им деца глухи. Звънът от стотинките и ударите по тавата с дилафа олицетворяват тъпанчето в човешкото ухо. След изпълнените ритуали и забавление гостите и бъдещите младоженци се прибират, за да се подготвят за сватбата на следващия ден.

14111610_1525822370777072_403354374_n

Всяка сватба е весела. Сватбата на Наско и Жаклин Въргови, на която аз присъствах, беше прекрасна и изпълнена с много приятни изненади. Но

традициите в родопския край са тежки

и наситени с много емоции и ритуали. И въпреки дългата вечерна сватба и непрестанните танци цяла нощ, на следващата сутрин новото семейство посрещаше гости в новия си дом. Всички приятели отиват ,,на шекер’’ или  ,,на бонбони’’. Този ритуал се изпълнява, за да може животът на младото семейство да е много сладък и лек. От големи купи булката дава с шепи бонбони на гостите, които прииждат в дома й. Всеки трябва да си открадне по бонбон от препълнените съдове, без булката да го види.


Facebook Twitter Google+

0 Коментара