Патриция Николова

18-ото издание на международния София Филм Фест отново доказва, че по време на криза не само може да се прави добро кино, но и да се организира страхотен фестивал. Както винаги, ще видим най-добрите филми в Европа, САЩ, на Балканите и в Русия, представени подобаващо, в съответните раздели, акценти, дискусии и панорами. Трудно е някой да бъде разочарован от разнообразната програма: от световните кинопремиери като агресивно рекламирания нов мрачен експеримент „Нимфоманка” на Ларс фон Триер, „Мьобиус” – на Ким Ки-Дук и „Мандела: дългият път към свободата” до блокбастъра „Сталинград” на Фьодор Бондарчук (първият руски филм, заснет изцяло във формат 3D и IMAX 3D) и „Колата на Джейн Мансфийлд” на Били Боб Торнтън. И двата филма са продуцирани от Александър Роднянски, който ще оглави международното жури на фестивала.

Сред гостите този път е класикът Иржи Менцел. Той ще представи лично най-новия си филм „Донжуановците” и ще бъде удостоен със званието „Доктор хонорис кауза” от НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов”. Той е носител на Наградата на София, която тази година ще отиде при големия режисьор Георги Дюлгеров и при нашумелия сръбски режисьор, сценарист, драматург и писател Горан Маркович (син на Раде Маркович, когото знаем като страстен екранен партньор на Невена Коканова от „Крадецът на праскови”). Освен тях ще присъства и част от „тежката артилерия” на новото сръбско кино: режисьорът Горан Паскалевич и легендарните актьори Мики Манойлович и Лазар Ристовски, които също ще представят най-новите си филми.

Конкурсната програма на балканското кино тази година е една от черешките върху тортата. Специалният фокус върху сръбското кино тази година е повече от очакван след големите успехи на вълнуващи филми като „Фалшификаторът”, „Неподчинение”, „Разголване” и „Когато се съмне”. Най-новият филм на Стефан Командарев „Съдилището” ще бъде представен като отделен голям акцент, а обичаният от българската и сръбската публика актьор Мики Манойлович, когото помним от лиричната му роля в номинирания за чуждоезичен „Оскар” „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде”, участва и в този интригуващ филм на Командарев.

Сред най-изисканите екранни изкушения тази година са филмите на италианския майстор Паоло Сорентино („Великата красота”, „Последствията от любовта” и др.), „Шърли: представа за реалност” на австрийския режисьор Густав Дойч, който разказва 13 истории, декорирани с картини на Едуард Хопър, „Страната на Сароян” на турската режисьорка Лусин Динк, „Дубровски” на Кирил Михановски и Александър Вартанов, „Ролята” на Константин Лопушански. И още: „Уроци по хармония” на Емир Байгазин, „Спусната завеса” на Джафар Панахи, „Позиция на дете” на Калин Петер Нецер.

Извън истерията покрай дългоочакваната „Нимфоманка” на Триер ценителите на неговите филми могат да си припомнят част от най-добрите му творби в голямата ретроспектива, която Домът на киното показва непосредствено преди фестивала.

СФФ е от 6 до 23 март в НДК зала 1, „Люмиер”, Дом на киното, „Одеон”, Cine Grand, Cinema City, Euro Cinema, Гьоте институт, НАТФИЗ и Червената къща и Културен център на СУ.

0 Коментара